måndag 15 juni 2009

Da Vinci Koden – Dan Brown

Handling:
Konsthistorikern och symbolikexperten Robert Langdon befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning när han väcks av ett viktigt telefonsamtal. Den åldrade intendenten på Louvren har blivit brutalt mördad inne på museet, och ett märkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen för att hjälpa till att lösa gåtan, ovetandes att polisen också håller honom för misstänkt till dådet.

Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, söker avtäcka det gåtfulla meddelandet finner de ledtrådar gömda i Leonardo da Vincis verk - ledtrådar som är synliga men samtidigt skickligt förklädda av konstnären.

En koppling till den mördade intendenten stärks när det avslöjas att han tillhört Prieuré de Sion - det sekreta sällskap som innehållit medlemmar som Newton, Botticelli, Victor Hugo och da Vinci. Langdon misstänker nu att de är en fantastisk historisk hemlighet på spåren, en hemlighet som genom århundradena bevisats var lika upplysande som farlig. Ifall det labyrintiska pusslet inte hinner dechiffreras i tid går en explosiv forntida sanning i graven.
En rasande kapplöpning vidtar.

Denna konstant uppdrivna, intelligent genomförda och underhållande roman blev omedelbart en braksuccé när den utkom i USA. Den parkerade i topp på bästsäljarlistan och har sålts i flera miljoner exemplar bara i hemlandet. Mannen bakom denna sensation - Dan Brown - har hyllats för sin historiska forskningsinsats och sin anmärkningsvärda förmåga att förvandla sina kunskaper till exceptionell spänning.

Recension:
Jag liksom många andra läste denna bok före jag läste Änglar och Demoner vilket för mig inte hade någon betydelse. Detta är en oerhört spännande och läsvärd bok. Jag sträckläste denna bok från pärm till pärm trots förkylning och huvudvärk, jag kunde bara inte lägga den ifrån mig. Är man intresserad av historia, religion, kultur, konst, mystik och samtidigt vill ha en spännande deckarhistoria är detta boken för dig. Den har dock blivit mycket kritiserad av historieforskare runt om i världen men som spänningsroman är den lysande.

Av: Susanne